Postul Intermitent Scurt

 

Castigatorul Premiului Nobel pentru medicina din anul 2016 a aratat in studiul sau rolul cheie pe care il joaca abilitatea corpului de a se detoxifia, repara si regenera prin metoda postului. Ca urmare a popularizarii rezultatelor cercetarilor sale postul a revenit in atentia publicului larg.

In acest context studiile facute pe cei care au tinut post intermitent arata ca efectele pozitive s-au inregistrat in special in cazul persoanelor care sufereau de diabet, alergii si boli cardiovasculare. De asemenea s-a observat ca postul scade nivelul inflamatoriu al organismului, optimizeaza functiile biologice ale acestuia si incetineste procesul de imbatranire. Poate ajuta in vindecarea unor boli in special in bolile reumatice, artrita si in prevenirea dementei.

Se considera ca postul intermitent este propriu omului din vremuri primordiale cand mancarea nu era disponibila pe intreaga perioada a zilei. Corpul are nevoie de o pauza a sistemului digestiv pentru a se putea concentara pe actiunea de regenerare si reparare. Alimentarea prea frecventa are un impact negativ asupra sanatatii chiar daca cantitatile ingerate nu sunt atat de mari incat sa duca la ingrasare.

Intr-o postare anterioara am scris despre postul intermitent clasic. Acesta este postul in care nu se consuma nimic in afara de apa timp de 24 de ore dupa care se revine la stadiul de alimentare obisnuit urmand ca peste o anumita perioada aleasa (o zi, doua zile, o saptamana, o luna, etc.) sa se reia acest post de 24 de ore. Postul intermitent este mai accesibil majoritatii oamenilor decat postul de durata si recomandat ca mijloc de detoxifiere si reparare a organismului.

Cum de cele mai multe ori postul intermitent incepea seara, dupa cina, terminarea lui si revenirea la alimentare se producea evident in urmatoarea seara. Ca sa preintampine un eventual discomfort venit din aceasta situatie de revenire tarzie si de multe ori abuziva la alimentatie in perioada serii, multi postitori se simteau “nevoiti” sa continue postul pana a doua zi dimineata, prelungindu-l astfel la 36 de ore sau mai mult adica aproape pana la intrarea in faza de ketoza ceea ce era inutil in cazul in care nu se dorea un post mai indelungat.

Pentru a veni in sprijinul celor care doresc sa incerce postul intermitent s-a introdus varianta micsorarii perioadei clasice de 24 de ore care parea sa puna o bariera psihologica descurajanta in fata multor doritori. Astfel a aparut:

Postul Intermitent Scurt

 

Aceasta este denumirea folosita atunci cand se face referire la un post mai scurt de 24 de ore. Postul intermitent scurt inseamna abtinerea de la mancare pentru anumite perioade de timp predeterminate care pot varia intre 12 si 14 ore, diferenta de ore pana la 24 reprezentand perioada de alimentare.
Dupa cum se cunoaste deja, dupa 12-14 ore de la incetarea alimentarii corpul uman incepe procesul de autofagie. Asadar orice plan alimentar in care se face o pauza alimentara de aceasta marime poate fi considerat un post intermitent scurt.

 

Avantaje:

– Corpul se detoxifica si arde din depozitele de grasimi, neputandu-se baza pe un aport constant de hrana;
– Foamea este mai putin agresiva in cazul postului intermitent scurt decat in alte tipuri de posturi;
– Are un impact pozitiv asupra zaharului din sange;
– In postul intermitent scurt persoana isi poate mentine un stil de viata activ si foarte activ;
– Chiar daca inceputul este mai dificil, ca in orice post, in putine zile veti observa ca va simtiti foarte bine si aveti un tonus minunat, de multe ori mai bun decat cel dinaintea postului intermitent scurt;
– Cum pentru majoritatea este dificil sa isi schimbe obiceiurile alimentare in perioadele de alimentare se poate consuma practic orice dar atentie nu si oricat si nu fara pauzele necesare unui sistem digestiv sanatos.
– Postul intermittent scurt nu este o dieta dar poate devein un mod de viata;
– Pentru multi dintre noi provocarile mai mici sunt mai accesibile, cu atat mai mult daca ne propunem sa le facem fata o perioada mai indelungata de timp;
– Partea foarte apreciata a postului intermitent scurt este flexibilitatea extrema a acestuia. In functie de programul de lucru si de somn oricine poate sa isi aleaga 14, 13 sau 12 ore in care sa nu consume absolut nimic in afara de apa;
– O parte din orele de post sunt cu usurinta acoperite de perioada somnului si ca urmare orele in care nu se mananca sunt de fapt putine si usor de trecut.
Dezavantaje:
– Cum in afara postului intermitent scurt nu exista restrictii alimentare este datoria fiecaruia sa isi pastreze un mod de alimentare echilibrat cantitativ si calitativ pentru ca inbunatatirea sanatatii si/sau scaderea in greutate sa poata fi posibile.
– Pericolul mancatului dezordonat si al cugulitului cvasi-continuu in perioada de alimentare.
– Perioada zilnica in care corpul are ragaz pentru detoxifiere este relativ scurta si pentru rezultate palpabile sunt necesare mult mai multe zile decat in posturile continue.

Iata mai jos un exemplu de post intermitent scurt:

Postul 14 h cu 10 h:

–  de la 19 seara la 9 dimineata, 14 h post, perioada in care se consuma numai apa;
–  de la 09 dimineata la 19 seara, 10 h in care se pot consuma alimente. O recomandare generala pentru perioada de hranire este sa se pastreze pauze intre mese de minim 4 ore, evitandu-se mancatul dezordonat si cuguluitul!

Asadar avand in vedere ideea de baza a postului alimentar scurt si anume durata minima de postire de 12-14 ore puteti sa va faceti oricand propriul plan de post intermitent scurt. Succes!

Intreg sistemul digestiv are nevoie de o pauza REALA intre mese

 

Exista desigur si gustari sanatoase dar oare ne atrag acestea atunci cand ne gandim ca am manca ceva inaintea uneia dintre mesele principale ale zilei? Statistica spune ca nu si este logic sa fie astfel. Dorinta de a „ciuguli” ceva intre mese este data de fapt de o senzatie incipienta de foame. Creierul va alege instinctiv sursa cea mai consistenta de hrana aflata la dispozitie in acel momet, alimentele cu un cotinut caloric cat mai inalt.

Retete Video Simple pentru Postul Intermitent

Piure de cartofi

Suc de Zmeura cu Seminte de Chia

Crema de Zahar Ars

Varza Calita – Reteta Traditionala

Lapte de Banane cu Gust de Caramel

Costite de Porc sau de Miel, la Cuptor, cu Mujdei de Usturoi

Cum se Prepara Cuscus-ul – Cea mai Rapida Garnitura.

Cum se face Salata Verde cu Adevarat Digerabila

Prajitura cu Mere si Biscuiti in doar 20 de minute

Spanac cu Smantana si Ou

Mamaliga cu Branza si Smantana – Reteta Traditionala

Tocanita de Pui cu Vinete

2 Idei Simple pentru Masa de Pranz

Omleta cu Legume si Cascaval

Orez cu Lapte

Ratatouille – Cea mai usoara si rapida reteta de toamna

Griş cu Lapte

Ciorba de Costite

Mecanismul autofagiei

Autofagia este un proces caracteristic tuturor organismelor vii, inclusiv organismului uman. Datorita acesteia celulele scapa de materiile inutile iar organismul scapa de celulele inutile.

Celulele sunt inzestrate cu uimitoarea capacitate de a prelucra tot ce este in plus, inclusiv ceea ce este daunator. Reziduurile de la nivel celular sunt impachetate in autofagozomi, la fel cum noi impachetam gunoiul menajer in saci sau pungi. Apoi acestia sunt mutati in lizozomi unde sunt distrusi/prelucrati. Lizozomii au rolul unor mici intreprinderi de reciclare menajera. Materialul reciclat care rezulta din acest proces va fi folosit fie la nutritia celulara fie la regenerarea celulei.

In timpul postului cu apa acest proces se petrece mult mai rapid, de aici si efectele sale spectaculoase in ceea ce priveste sanatatea si aspectul fizic imbunatatit. Pe de o parte, in lipsa hranirii, masa reziduala de prelucrat adusa constant la nivel celular este mai mica, permitand lizozomilor o mai mare eficienta in prelucrarea stocurilor de reziduuri restante.  Pe de alta parte, prin lipsa alimentarii organismului, este declansata o criza energetica ce are ca urmare apelarea la stocul rezidual pentru asigurarea necesarului energetic.