Sarbatori frumoase!

Un Paste fericit sa aveti cu totii!

Ne nastem apa si murim pamant

Cu înaintarea în vârstă, procentul de apă din organism scade continuu. Cum în mod plastic se exprima cineva, ”ne naștem apă și murim pământ”. Spre edificare, iată câteva date ce arată scăderea procentului de apă din corp odată cu vârsta. Organismul uman are aproximativ:

– 80% apă în starea de fetus;

– 75% apă în starea de nou nascut;

– 65% apă în starea de adult, deplin dezvoltat;

– o medie de 57,5% apă, în starea de maturitate, când se ajunge ca bărbaţii să aibă cca. 60% apă, iar femeile 55%;

– până la minim 50% apă, în starea de vârstnic.

Gradul de hidratare menține prospețimea tuturor organelor și sistemelor corpului nostru, hidratarea organelor și țesuturilor depinzând foarte mult de cantitatea de apă ingerată. Un țesut slab hidratat are o o funcționare anevoioasă, tinzând către îmbătrânire și boală, cu atât mai mult cu cât el ar avea nevoie de apă dar nu o primește și această carență se prelungește un timp tot mai îndelungat. Un țesut bine hidratat, în schimb, înseamnă sănătate, prospețime, vitalitate și tinerețe. Cum alte griji alimentare, în ceea ce ne privește, nu avem în perioada unui post cu apă, rămâne să acordăm o maximă atenție acestui aspect al hidratării.

Postul Mare sau Postul Paștelui (la ortodocsi)

Incepe luni 23.02.2015 si dureaza pana la 11.04.2015 inclusiv. În acest post nu mâncăm deloc: carne, ouă, lactate. De asemenea postim de pește, vin (bauturi alcoolice) și untdelemn. Mâncăm deci numai bucate fără ulei și anume: legume, fructe, cereale, seminte, oleaginoase. MÂNCĂM UNTDELEMN ȘI BEM VIN (daca dorim) :

  • Sâmbetele si Duminicile de pe parcursul postului,
  • În ziua de 24 Februarie – aflarea Capului Sfântului Ioan Botezătorul,
  • La 9 Martie – Sfintii 40 de Mucenici,
  • La Buna-Vestire – 25 Martie,
  • Duminica Floriilor – 5 Aprilie.

MÂNCĂM PESTE (daca dorim) la:

  • Buna-Vestire – 25 Martie si în Dumininica Floriilor,
  • Duminica Floriilor – 5 Aprilie.

Postim mai aspru în special în săptămâna de la începutul Postului Mare și în săptămâna Patimilor. Astfel, în săptămâna de la începutul Marelui Post: Luni se mănâncă numai o dată pe zi – seara – pâine și apă. În Săptămâna Patimilor, în afară de Joi, când luăm două mese, se mănâncă la fel ca mai sus. Vineri și Sâmbătă, in Saptamana Patimilor (10-11 aprilie), sunt zile de post negru. Bolnavii au voie să mănânce bucate cu untdelemn și să bea vin în Postul Mare (daca doresc). Aceasta este o sinteza a obiceiurilor alimentare pe parcursul postului ortodox, pentru amanunte se poate consulta calendarul oficial al Patriarhiei: http://patriarhia.ro/calendar-40/. Daca exista persoane care au cunostinte temeinice despe obiceiurile alimentare dinaintea Pastelui la alte culte, le invit sa posteze.

Postul intermitent

Există o serie de studii care idică faptul că o dietă hipocalorică reprezintă o metodă de prelungire a vieții. Deși studiile s-au efectuat pe animale de mici dimensiuni, în special pe salamandre, efectele sale se pot extinde asupra tuturor.

Postul intermitent se poate ține într-o multitudine de variante, cel mai cunoscut fiind cel de câte o zi de post, alternată cu o zi în care se mănâncă. Totuși, cel mai popular post intermitent este cel în care se ține o zi de post pe săptămână. Studii clinice arată că o dietă restrictiv-calorică, tinută sub forma: zi post – zi alimentare, activează gena numită SIRT1. Această genă activată conduce la o mai bună rezistență la insulină, la o mai eficientă producere de energie la nivel celular, la reducerea inflamațiilor și la eliminarea celulelor grase aflate în jurul organelor, conducând în ansamblu la o scădere în greutate.

Avantajele postului intermitent:

– Este ușor de ținut din punct de vedere tehnic, nu necesită o informare deosebita sau un program orar sau alimentar;

– Se pierde din grăsime fără a fi nevoie de acea voință puternică necesară posturilor de durată;

– Încetinește procesul îmbătrânirii;

– Îmbunătățește metabolismul grăsimilor;

– Ameliorează starea persoanelor suferind de astm, boli de inimă, diabet de tip 2, boli inflamatorii, boli autoimune, simptome asociate menopauzei.

Puncte forte ale postului intermitent:

– Scăderea în greutate este cat se poate de concretă, rezultatele fiind vizibile în scurt timp, dând un tonus pozitiv practicantului.

– Se poate ține o perioadă îndelungată de către cei care au un surplus de greutate în special, putând dura chiar și câteva luni.

– Nu există restricții în ceea ce privește alimentele consumate, cu condiția ca în ziua inîcare se mănâncă să nu se depășească numarul de calorii propriu unei zile obișnuite, din perioada de dinaintea postului intermitent.

– Nu este neaparat necesară o schimbare de stil alimentar desi poate ea este de dorit, astfel corpul fiind scutit de nevoia de a se adapta la schimbările date de modificarea dietei.

– Se economisesc bani.

– Este ușor să tratezi sau să previi diferite carențe, dacă se acționează corect în zilele cu alimentare.

– Nu există alimente interzise deși poate ar fi necesare anumite restricții auto-impuse.

– Se pot continua programele de exerciții fizice daca ăcestea nu sunt foarte solicitante, sau se pot face unele exerciții ușoare de către cei care nu practicau până atunci nici un fel de sport.

– Se constată în timp o îmbunătățire simtitoare a sănătății sub multiple aspecte.

Puncte slabe:

– Cere autodisciplină și respectarea unei anumite planificări.

– Atât fizic cât și psihic reprezintă o schimbare majoră de comportament.

– Ca la orice fel de restricție alimentară, viața socială poate avea de suferit. În special invitațiile neprogramate pot încurca lucrurile, devenind adevărate provocări.

– Foamea cât și pofta se pot manifesta oricând, la fel ca în orice alt regim restrictiv.

– Desi după primele zile de alternare mulți simt nevoia unei diete mai sănătoase decât înainte, există însă și persoane care își mențin obiceiurile alimentare greșite, uneori chiar păstrându-și provizii din anumite alimente creatoare de dependențe, pe care le consumă în cantități duble!

– În cazul de mai sus, pe o perioadă îndelungată, încep să se observe carențe dacă se practică o nutriție inadecvată în perioada în care persoana se alimentează.

– Trebuie ținută o contabilitate a caloriilor astfel încat, în ziua în care se mănâncă, să nu se depășească numărul caloriilor zilnice dinaintea începerii postului intermitent.

– Deși poate fi ținut o perioadă foarte mare, o eventuală hrănire nesănătoasă, în zilele în care se mănâncă, va aduce treptat lipsuri în organism.

– Dacă la terminarea postului intermitent, se revine la vechile obiceiuri, și vechile neplăceri în ceaa ce privește sănătatea sau greutatea pot reapărea.

– Ieșirea din programul de post intermitent trebuie facută, continuând postul intermitent, dar crescând treptat numărul zilelor cu mâncare intercalate între zilele de post, la perioade din ce în ce mai mari.

– Dacă nu se întinde pe o durată mai mare de 3 săptămâni, postul intermitent de tip ”o zi post – o zi mancare”, nu micșorează rata metabolică.

Cea mai cunoscuta zi de post negru

5 Ianuarie, Ajunul Bobotrzei, este in mod traditional cunoscuta drept o zi de post, de purificare. Aceasta este de fapt ziua cea mai populara din an pentru postul negru, ziua in care cei mai multi oameni tin in acelasi timp un post.

Va invit asadar pe toti sa treceti prin aceasta incercare de a posti in Ajunul Bobotezei si, la sfarsitul ei, daca ati reusit, sa postati cateva cuvinte despre aceasta. Cum unii o vor tine ca pe o zi obisnuita de post (doar vegetale) si altii o vor tine ca pe o zi de post doar cu apa, de asemenea este bine ca fiecare sa specifice acest lucru, in ce fel a tinut postul.

Sper sa ne strangem cat mai multi. Post usor tuturor!

La sarbatori inainte… la excese inapoi!

Cateva ganduri in prag de sarbatori. Imi cer scuze daca poate intra in contradictie cu felul de a vedea aceasta perioada al celor care citesc. Iata ce imi doresc si va doresc de sarbatori:

*    Pregatirea sa nu insemne cumparaturi nesfarsite de mancare, stocuri de alimente de parca s-ar astepta Apocalipsa sau magazinele ar urma sa fie inchise pentru cel putin o saptamana; gospodine sechestrate in bucatarii in acea perioada cand ne strangem sa sarbatorim impreuna dar nu si sa pregatim sarbatoarea impreuna.

*    Mesele sa nu insemne excese nici cantitative si nici calitative, adica prin feluri grele si numeroase, al caror amestec nu poate fi nicicum bun pentru sanatate. Baururile alcoolice, fara de care chipurile nu se inveseleste atmosfera, sa fie mai mult decorative, nimeni nu are nevoie de fapt de aciditatea enorma pe care acestea o aduc in organism. Dulciurile… simbolice. Oare este posibil?… Sau mai simplu ar fi sa denumim dulciuri, fructele, acele dulciuri care nu strica sanatatea si in dreptul carora cu greu se poate pune cuvantul exces.

*    Sa incercam sa nu ne agatam de traditionalul porc despre care stim cu totii in ce context istoric a ajuns sa fie traditional, spre multa stricare a sanatatii acestui neam. Daca gospodaria cu circuit inchis nu mai exista, daca omul nu mai mananca doar ceea ce produce pe langa casa sa, daca exista zeci de alternative alimentare chiar si pentru cei cu putine posibilitati materiale, de ce sa ne comportam ca si cum situatia ar fi ca acum 100 sau 1000 de ani, umpland masa cu produse din carne si faina, ca si cum altceva nu exista. Daca efortul fizic si temperatura ambientala nu mai sunt cele de alta data, de ce sa ne mintim ca iarna avem nevoie de multa proteina animala caci altfel chipurile nu se poate rezista. Ca fapt divers va spun ca ultimii 3 ani de cand am renuntat la carne au fost cei mai caldurosi ani ai mei iarna, chiar si raportandu-ma la copilarie. Colesterolul depus pe vase a fost eliminat si circulatia a devenit mai eficienta, ma simt excelent la 19-20 *C, inainte tremuram langa calorifer la 23 *C, cu mainile si picioarele gheata.

*   Nu pot sa concep ideea ca sarbatorile mari din an incep in mod traditional cu sacrificii: de porci, de miei, de curcani, de brazi. Oare fericirea nu poate fi cladita decat pe nefericirea altora? E adevarat ca brazii de vanzare din piata sunt taiati oricum dar fiecare comerciant are o evidenta, la fel si autoritatea care ingaduie taierea lor. Daca anul acesta nu se vand, la anul se vor taia mai putini, daca se vand, la anul se vor taia mai multi. Exista si varianta bradutului cumparat in ghiveci care are ceva sanse sa fie folosit mai multi ani si eventual plantat cand mai creste, si cea a bradutului de plastic. Fiecare decide.

*    Inchei spunandu-va ca de sarbatori stau acasa, si asta nu pentru ca ma agat de sintagma ca Pastele si Craciunul se fac traditional in familie, acasa. Asa am facut mereu pentru ca mi sa pare o risipa demna de cauze mai bune cheltuiala cu petrecerea acestei perioade intr-un loc public (staiune, restaurant, etc.). Prefer sa compensez intr-un interval mai neutru din an, cand imbulzeala si preturile scad si ca urmare voi beneficia un timp mai indelungat de servicii turistice, la acelasi cost. Turismul trebuie sa traiasca si in restul anului, ma gandesc. 

*   Sa nu uitam sa punem in fata relationarea pozitiva, trairea efectiva, viata reala, ceva mai in urma mancarea, si mult, mult mai in urma surogatele de viata: televizorul, calculatorul, telefonul, politica.

Sarbatori minunate sa aveti cu totii! Sa fiti fericiti!

LA MULTI ANI!

Carti despre post, dieta cu sucuri, alimentatie vegetala, farmacie verde

Candva eram frustrata caci toate mancarurile de pe masa de sarbatori erau in cel mai bun caz lacto-ovo-(infim)vegetariene si in majoritatea covarsitoare a cazurilor erau de fapt N feluri de carne, variat gatite. Nu stiam ce sa combin si cum sa fac sa arate bine si sa fie gustoasa o mancare din vegetale si nici chiar una lacto-ovo-vegetariana care sa aiba fata de sarbatoare.

Asa ca, desi in postul Craciunului cand ma simteam excelent, imi faceam planuri marete referitoare la a ramane la hrana vegetala, de sarbatori reveneam invinsa la meniurile traditionale caci numai asa ceva vroiau toti cei din jur, aceasta trebuia sa gatesc, si aceasta gaseam oriunde mergeam in vizita. Nu pot sa va spun cat de repede incepeam sa ma simt greoaie, obosita si trista, parca in jurul meu se reconstruia incet dar sigur o cusca ce se evaporase fara sa imi dau seama cat posteam.

In toamna lui 2011, dupa terminarea postului cu apa de 34 de zile, am decis sa renunt la carne si asa am facut pana in ziua de astazi cu cateva mici exceptii in care am consumat ceva peste. Odata ce am luat acesta decizie, am inceput sa caut si am gasit, destul de greu la inceput, e drept, retete vegane si raw-vegane, idei atractive pentru gatit care au fost treptat acceptate si de cei din jur care, intre timp, dat fiind afluxul de informatie in domeniu, incepusera sa caute sa fie mai ponderati cu mancarea de origine animala. Astfel am pus capat frustrarilor de sarbatori.

Pentru cei care se gasesc intr-o situatie asemanantoare, care au nevoie de inspiratie pentru mese sanatoase cu ocazii festive si pe tot parcursul anului, am selectat din cele peste 7000 de titluri ale editurii, aceste carti care se potrivesc tematicii acestui articol, majoritatea avand reducere. Transportul este gratuit prin curier si fiecare vine insotita de un CD de colinde romanesti.

Spor la gatit usor si pofta buna la mese usoare !

iom4 tssrQplhged96521037ytyu

yt

Urmărește

Get every new post delivered to your Inbox.

Join 137 other followers