Postul Mare sau Postul Paștelui (la ortodocsi)

Incepe luni 23.02.2015 si dureaza pana la 11.04.2015 inclusiv. În acest post nu mâncăm deloc: carne, ouă, lactate. De asemenea postim de pește, vin (bauturi alcoolice) și untdelemn. Mâncăm deci numai bucate fără ulei și anume: legume, fructe, cereale, seminte, oleaginoase. MÂNCĂM UNTDELEMN ȘI BEM VIN (daca dorim) :

  • Sâmbetele si Duminicile de pe parcursul postului,
  • În ziua de 24 Februarie – aflarea Capului Sfântului Ioan Botezătorul,
  • La 9 Martie – Sfintii 40 de Mucenici,
  • La Buna-Vestire – 25 Martie,
  • Duminica Floriilor – 5 Aprilie.

MÂNCĂM PESTE (daca dorim) la:

  • Buna-Vestire – 25 Martie si în Dumininica Floriilor,
  • Duminica Floriilor – 5 Aprilie.

Postim mai aspru în special în săptămâna de la începutul Postului Mare și în săptămâna Patimilor. Astfel, în săptămâna de la începutul Marelui Post: Luni se mănâncă numai o dată pe zi – seara – pâine și apă. În Săptămâna Patimilor, în afară de Joi, când luăm două mese, se mănâncă la fel ca mai sus. Vineri și Sâmbătă, in Saptamana Patimilor (10-11 aprilie), sunt zile de post negru. Bolnavii au voie să mănânce bucate cu untdelemn și să bea vin în Postul Mare (daca doresc). Aceasta este o sinteza a obiceiurilor alimentare pe parcursul postului ortodox, pentru amanunte se poate consulta calendarul oficial al Patriarhiei: http://patriarhia.ro/calendar-40/. Daca exista persoane care au cunostinte temeinice despe obiceiurile alimentare dinaintea Pastelui la alte culte, le invit sa posteze.

Postul intermitent

Exista o serie de studii care idica faptul ca o dieta hipocalorica reprezinta o metoda de prelungire a viatii. Desi studiile s-au efectuat pe animale de mici dimensiuni, in special pe salamandre, efectele sale se pot extinde asupra tuturor.

Postul intermitent se poate tine intr-o multitudine de variante, cel mai cunoscut fiind cel de cate o zi de post, alternata cu o zi in care se mananca. Totusi cel mai popular post intermitent este cel in care se tine o zi de post pe saptamana. Studii clinice arata ca o dieta restrictiv calorica tinuta sub forma: zi post – zi alimentare, activeaza gena numita SIRT1. Aceasta gena activata conduce la o mai buna rezistenta la insulina, la o mai eficienta producere de energie la nivel celular, la reducerea inflamatiilor si la eliminarea celulelor grase aflate in jurul organelor, conducand in ansamblu la o scaderea in greutate.

Avantajele postului intermitent:

– Este usor de tinut din punct de vedere tehnic, nu necesita o informare deosebita sau un program orar sau alimentar.

– Se pierde din grasime fara a fi nevoie de acea vointa puternica necesara posturilor de durata.

– Incetineste procesul imbatranirii.

– Imbunatateste metabolismul grasimilor.

– Amelioreaza starea persoanelor suferind de astm, boli de inima, diabet de tip 2, boli inflamatorii, boli autoimune, simptome asociate menopauzei.

Puncte forte ale postului intermitent:

– Scaderea in greutate este cat se poate de concreta, rezultatele fiind vizibile in scurt timp, dand un tonus pozitiv practicantului.

– Se poate tine o perioada indelungata de catre cei care au un surplus de greutate in special, putand dura chiar si cateva luni.

– Nu exista restrictii in ceea ce priveste alimentele consummate, cu conditia ca in ziua in care se mananca sa nu se depaseasca numarul de calorii propriu unei zile obisnuite, din perioada de dinaintea postului intermitent.

– Nu este neaparat necesara o schimbare de stil alimentar desi poate ea este de dorit, astfel corpul fiind scutit de nevoia de a se adapta la schimbarile date de modificarea dietei.

– Se economisesc bani.

– Este usor sa tratezi sau sa previi diferite carente, daca se actioneaza corect in zilele cu alimentare.

– Nu exista alimente interzise.

– Se pot continua programele de exercitii fizice daca acestea nu sunt foarte solicitante, sau se pot face unele exercitii usoare de catre cei care nu practicau pana atunci nici un fel de sport.

– Se constata in timp o imbunatatire simtitoare a sanatatii sub multiple aspecte.

Puncte slabe:

– Cere autodisciplina si respectarea unei anumite planificari.

– Atat fizic cat si psihic reprezinta o schimbare majora de comportament.

– Ca la orice fel de restrictie alimentara, viata sociala poate avea de suferit. In special invitatiile neprogramate pot incurca lucrurile devenind adevarate provocari.

– Foamea cat si pofta se pot manifesta oricand, la fel ca in orice alt regim restrictiv.

– Desi dupa primele zile de alternare multi simt nevoia unei diete mai sanatase decat inainte, exista insa si persoane care isi mentin obiceiurile alimentare gresite, uneori chiar pastrandu-si provizii din anumite mancaruri dadatoare de dependente, pe care le consuma in cantitati duble!

– In cazul de mai sus, pe o perioada indelungata, incep sa se observe carente daca se practica o nutritie inadecvata in perioada in care se mananca.

– Trebuie tinuta o contabilitate a caloriilor incat in ziua in care se mananca sa nu se dapaseasca numarul caloriilor zilnice dinaintea inceperii postului intermitent.

– Desi poate fi tinut o perioada foarte mare, o eventuala hranire nesanatoasa in zilele in care se mananca, va aduce treptat lipsuri in organism.

– Daca la terminare se, revine la vechile obiceiuri, si vechile neplaceri in ceaa ce priveste sanatatea sau greutatea pot reaparea.

– Iesirea din programul de post intermitent trebuie facuta continuand postul intermitent dar crescand treptat numarul zilelor cu mancare intercalate intre zilele de post, la perioade din ce in ce mai mari.

– Daca nu se intinde pe o perioada mai mare de 3 saptamani postul intermitent de tip ”o zi post – o zi mancare”, nu micsoreaza rata metabolica.

Cea mai cunoscuta zi de post negru

5 Ianuarie, Ajunul Bobotrzei, este in mod traditional cunoscuta drept o zi de post, de purificare. Aceasta este de fapt ziua cea mai populara din an pentru postul negru, ziua in care cei mai multi oameni tin in acelasi timp un post.

Va invit asadar pe toti sa treceti prin aceasta incercare de a posti in Ajunul Bobotezei si, la sfarsitul ei, daca ati reusit, sa postati cateva cuvinte despre aceasta. Cum unii o vor tine ca pe o zi obisnuita de post (doar vegetale) si altii o vor tine ca pe o zi de post doar cu apa, de asemenea este bine ca fiecare sa specifice acest lucru, in ce fel a tinut postul.

Sper sa ne strangem cat mai multi. Post usor tuturor!

La sarbatori inainte… la excese inapoi!

Cateva ganduri in prag de sarbatori. Imi cer scuze daca poate intra in contradictie cu felul de a vedea aceasta perioada al celor care citesc. Iata ce imi doresc si va doresc de sarbatori:

*    Pregatirea sa nu insemne cumparaturi nesfarsite de mancare, stocuri de alimente de parca s-ar astepta Apocalipsa sau magazinele ar urma sa fie inchise pentru cel putin o saptamana; gospodine sechestrate in bucatarii in acea perioada cand ne strangem sa sarbatorim impreuna dar nu si sa pregatim sarbatoarea impreuna.

*    Mesele sa nu insemne excese nici cantitative si nici calitative, adica prin feluri grele si numeroase, al caror amestec nu poate fi nicicum bun pentru sanatate. Baururile alcoolice, fara de care chipurile nu se inveseleste atmosfera, sa fie mai mult decorative, nimeni nu are nevoie de fapt de aciditatea enorma pe care acestea o aduc in organism. Dulciurile… simbolice. Oare este posibil?… Sau mai simplu ar fi sa denumim dulciuri, fructele, acele dulciuri care nu strica sanatatea si in dreptul carora cu greu se poate pune cuvantul exces.

*    Sa incercam sa nu ne agatam de traditionalul porc despre care stim cu totii in ce context istoric a ajuns sa fie traditional, spre multa stricare a sanatatii acestui neam. Daca gospodaria cu circuit inchis nu mai exista, daca omul nu mai mananca doar ceea ce produce pe langa casa sa, daca exista zeci de alternative alimentare chiar si pentru cei cu putine posibilitati materiale, de ce sa ne comportam ca si cum situatia ar fi ca acum 100 sau 1000 de ani, umpland masa cu produse din carne si faina, ca si cum altceva nu exista. Daca efortul fizic si temperatura ambientala nu mai sunt cele de alta data, de ce sa ne mintim ca iarna avem nevoie de multa proteina animala caci altfel chipurile nu se poate rezista. Ca fapt divers va spun ca ultimii 3 ani de cand am renuntat la carne au fost cei mai caldurosi ani ai mei iarna, chiar si raportandu-ma la copilarie. Colesterolul depus pe vase a fost eliminat si circulatia a devenit mai eficienta, ma simt excelent la 19-20 *C, inainte tremuram langa calorifer la 23 *C, cu mainile si picioarele gheata.

*   Nu pot sa concep ideea ca sarbatorile mari din an incep in mod traditional cu sacrificii: de porci, de miei, de curcani, de brazi. Oare fericirea nu poate fi cladita decat pe nefericirea altora? E adevarat ca brazii de vanzare din piata sunt taiati oricum dar fiecare comerciant are o evidenta, la fel si autoritatea care ingaduie taierea lor. Daca anul acesta nu se vand, la anul se vor taia mai putini, daca se vand, la anul se vor taia mai multi. Exista si varianta bradutului cumparat in ghiveci care are ceva sanse sa fie folosit mai multi ani si eventual plantat cand mai creste, si cea a bradutului de plastic. Fiecare decide.

*    Inchei spunandu-va ca de sarbatori stau acasa, si asta nu pentru ca ma agat de sintagma ca Pastele si Craciunul se fac traditional in familie, acasa. Asa am facut mereu pentru ca mi sa pare o risipa demna de cauze mai bune cheltuiala cu petrecerea acestei perioade intr-un loc public (staiune, restaurant, etc.). Prefer sa compensez intr-un interval mai neutru din an, cand imbulzeala si preturile scad si ca urmare voi beneficia un timp mai indelungat de servicii turistice, la acelasi cost. Turismul trebuie sa traiasca si in restul anului, ma gandesc. 

*   Sa nu uitam sa punem in fata relationarea pozitiva, trairea efectiva, viata reala, ceva mai in urma mancarea, si mult, mult mai in urma surogatele de viata: televizorul, calculatorul, telefonul, politica.

Sarbatori minunate sa aveti cu totii! Sa fiti fericiti!

LA MULTI ANI!

Carti despre post, dieta cu sucuri, alimentatie vegetala, farmacie verde

Candva eram frustrata caci toate mancarurile de pe masa de sarbatori erau in cel mai bun caz lacto-ovo-(infim)vegetariene si in majoritatea covarsitoare a cazurilor erau de fapt N feluri de carne, variat gatite. Nu stiam ce sa combin si cum sa fac sa arate bine si sa fie gustoasa o mancare din vegetale si nici chiar una lacto-ovo-vegetariana care sa aiba fata de sarbatoare.

Asa ca, desi in postul Craciunului cand ma simteam excelent, imi faceam planuri marete referitoare la a ramane la hrana vegetala, de sarbatori reveneam invinsa la meniurile traditionale caci numai asa ceva vroiau toti cei din jur, aceasta trebuia sa gatesc, si aceasta gaseam oriunde mergeam in vizita. Nu pot sa va spun cat de repede incepeam sa ma simt greoaie, obosita si trista, parca in jurul meu se reconstruia incet dar sigur o cusca ce se evaporase fara sa imi dau seama cat posteam.

In toamna lui 2011, dupa terminarea postului cu apa de 34 de zile, am decis sa renunt la carne si asa am facut pana in ziua de astazi cu cateva mici exceptii in care am consumat ceva peste. Odata ce am luat acesta decizie, am inceput sa caut si am gasit, destul de greu la inceput, e drept, retete vegane si raw-vegane, idei atractive pentru gatit care au fost treptat acceptate si de cei din jur care, intre timp, dat fiind afluxul de informatie in domeniu, incepusera sa caute sa fie mai ponderati cu mancarea de origine animala. Astfel am pus capat frustrarilor de sarbatori.

Pentru cei care se gasesc intr-o situatie asemanantoare, care au nevoie de inspiratie pentru mese sanatoase cu ocazii festive si pe tot parcursul anului, am selectat din cele peste 7000 de titluri ale editurii, aceste carti care se potrivesc tematicii acestui articol, majoritatea avand reducere. Transportul este gratuit prin curier si fiecare vine insotita de un CD de colinde romanesti.

Spor la gatit usor si pofta buna la mese usoare !

iom4 tssrQplhged96521037ytyu

yt

Promisiunea de dupa post

In prezent exista un numar extrem de mare de oameni care se preocupa de mentinerea sanatatii lor prin preventie sau de recuperarea acesteia pe cai naturale, postul cu apa avand un loc de cinste in ambele situatii. Este de asemenea o parte a anului in care multe persoane tin postul traditional si nu putine dintre ele il traverseaza asociat cu postul doar cu apa.

Mai toti privim insa inainte cu o mica strangere de inima, gandind ca, odata cu venirea sarbatorilor de iarna, tendinta este sa pierdem mai mult sau mai putin din curatenia efectuata si din ceea ce am construit in ce priveste sanatatea. De aceea am enuntat mai jos un text promisiune, de tipul juramintelor cavaleresti de odinioara, in speranta ca aceste promisiuni o data asumate vor ajuta pe cat mai multi sa nu incheie perioada sarbatorilor cu un simt de vinovatie si regret.

O astfel de asumare este cu atat mai folositoare la incheierea postului cu apa, indiferent de perioada cand este tinut.

  • Imi voi respecta si proteja corpul, ca fiind cea mai inalta si complexa manifestare a vietii fizice cunoscute, fata de care sunt in cel mai inalt grad responsabil
  • Ma voi abtine de la toate mancarurile si bauturile nenaturale, devitalizatoare si de la bauturile natural sau sintetic stimulante
  • Imi voi hrani corpul numai cu hrana vie, naturala, pe cat posibil neprocesata
  • Voi cauta sa imi prelungesc anii de sanatate din anii ce imi sunt dati a-i trai, in beneficiul meu si al celorlalti, impartasind cu dragoste cunostintele in domeniu pentru ca si ei sa reuseasca acest lucru
  • Imi voi regenera corpul, asigurandu-i echilibrul potrivit intre munca si odihna, activitate si relaxare
  • Imi voi purifica celulele, tesuturile si sangele constant cu mancaruri sanatoase, apa pura, aer curat si expunere la soare
  • Ma voi abtine de la mancatul emotional. Nu voi consuma nimic din ceea ce stiu ca nu contine nutrienti pentru corp si minte hrana numita si hrana moarta (calorii goale)
  • Imi voi mentine in permanenta toate gandurile si emotiile pure iar prin cuvintele si atitudinea mea voi cauta sa raspandesc in jurul meu calmul, binele si iubirea
  • Voi cauta sa imi multiplic constant cunostintele in ceea ce priveste legile naturii referitoare la hranire, le voi aplica si ma voi bucura de fructele lor
  • Voi cauta in permanenta sa ma ridic educandu-ma pe mine, prietenii si rudele in respect fata de natura si sanatate

Puteti oricand adauga noi idei sau sa alcatuiti propria varianta de promisiune catre voi insiva, inspirandu-va din ideile de mai sus pentru a va ajuta sa pastrati rezultatul postului cu apa si al oricaror regimuri sanatoase.

Incepe un nou post

Pentru cei care vor sa tina acest post ”ca la carte” adaug mai jos cateva precizari despre felul cum s-ar tine acesta in mod traditional:

Postul Nasterii Domnului dureaza 40 de zile: de la 15 Noiembrie la 24 Decembrie inclusiv.

Postim de carne, ouă și lactate.

Alte precizari:  Lunea, Miercurea și Vinerea se mananca ”uscat” adica fără ulei și fără vin.

Marțea și Joia se poate consuma ulei și vin.

Sâmbetele și Duminicile, în perioada 21 noiembrie-16 decembrie, se dezleagă la ulei, vin si pește.

Dacă în zilele de Luni, Miercuri și Vineri prăznuim vreun sfânt mare, însemnat în calendar cu cruce neagră (+), mâncăm ulei și bem vin; iar de va cădea hramul bisericii din parorhia noastra sau o sărbătoare însemnată în calendar cu cruce rosie (+), atunci este dezlegare și la pește.  

Marțea si Joia mâncăm peste, ulei și bem vin, atunci când cade în aceste zile vreun sfânt mare insemnat in calendar cu roșu (+) sau de hramul  bisericii din parorhia noastra .

În ziua de Ajun se mănâncă tocmai seara și anume : grâu fiert îndulcit cu miere, poame, covrigi sau turte din făină.

De Crăciun, în orice zi ar cădea, mâncăm de dulce.

MÂNCĂM PESTE :

Intrarea în Biserică a Maicii Domnului – 21 noiembrie

Sfantul Apostol Andrei – 30 noiembrie

Sf. Ierarh Nicolae – 6 decembrie

– precum şi în zilele de 4, 5, 7 şi 9 decembrie când se prăznuiesc sfinţi mai importanţi in ortodoxie chiar dacă aceste sărbători ar cădea Miercurea sau Vinerea.

Pentru mai multe amanunte, gasiti aici calendarul ortodox oficial: —) http://patriarhia.ro/calendar-ortodox-decembrie-187.html

Eu, in aceasta perioada, mananc de post sau, intr-o exprimare mai moderna, vegan. Nu tin cont de nenumaratele dezlegari la peste care de altfel nici nu existau cu ceva timp in urma in calendarul ortodox. Nu vreau sa intrerup acest proces de curatare soft dar totusi de durata destul de mare, 40 de zile, mancand carne. De asemenea aportul de zahar vreau sa fie zero. Cat mai multe cruditati, cat mai putine cereale rafinate.

Este o perioada care imi place foarte mult; in anii anteriori si in acest an am grabit un pic intrarea in acest gen de post, in sensul ca inca de la inceputul lunii noiembrie am simtit nevoia de a face curatenie in interior si am redus drastic mancarurile gatite la foc, painea dospita, si alte scapari de natura lacto-ovo, patiserii sau dulciuri . Probabil si datorita unei astfel de diete, in ciuda vremii mohorate reusesc sa sa imi mentin tonusul fizic si psihic la cote inalte pe parcursul iernii. Nu tind catre hibernare, cum spunea un cunoscut de-al meu, din cauza mancarurilor grele, a miscarii putine si a zilelor scurte si intunecate si nici catre strai melancolice, depresive.  In rest, planuiesc cateva zile de post cu sucuri, alternate cu zile de post cu apa.

Un post vegan usor tuturor si celor care aveti planuri mari (= posturi cu apa) pentru aceasta perioada va tin pumnii!

Urmărește

Get every new post delivered to your Inbox.

Join 130 other followers