Plata si rasplata

Iată un subiect ceva mai mercantil decât de obicei. Este vorba despre ce primim în schimbul a ceea ce dăm. Atunci când așteptările ne sunt onorate ne numim mulțumiți, când așteptările obiective nu ne sunt onorate ne numim înșelați iar când aceasta se repetă devenim frustrați. În copilărie și în tinerețe suntem obișnuiți mai mult să primim, astfel că balanța este mai mereu înclinată în favoarea noastră s-ar zice. Unii rămân așa și cu înaintarea în vârstă forțând mereu balanța să încline doar spre ei. Alții învață să accepte un număr tot mai mare de așteptări neonorate, fără a-și mai face sânge rău din aceasta. În cazul acesta balanța se înclină dizarmonios în celalalt punct. Cred că numai obiectivitatea și sinceritatea cu noi înșine duc la așteptări obiective și un caracter echilibrat astfel încât frustrarea să nu își aibă nicicând locul în viata noastră.

În urma unui post cu apă, ținut din perspectivă strict materialistă, tragem linie și spunem: am slăbit x kilograme și mi-am ameliorat starea cu privire la x probleme de sănătate. Ne așteptam deci să primim un premiu palpabil pentru zilele petrecute în starea de a nu mânca, renunțând deci la ceva material. Din partea cui? A corpului propriu căruia i-am dat un răgaz, răgaz în care totuși el a muncit! Daca se postește și de emoții negative și de gânduri împrăștiate, care mai de care în toate direcțiile, adesea și acestea de factură negativă sau de tipul atașamentelor, postul cu apă a urcat deja pe o altă treaptă, mai înaltă. Oare ar trebui să ne așteptăm și la o răsplată nematerială? Daca da, de la cine?

Vă amintiți oare prima voastră experiență de a da benevol, fără plata? Mulți părinți înțelepți îi ajută pe micuții lor de timpuriu să descopere această fericire, convingându-i să își doneze câteva jucării unui copil care nu are parte de unele proprii. Astfel copilul cunoaște un sentiment nemaiîntâlnit până atunci, descoperă un alt fel de fericire, nematerială deși a oferit ceva material în schimb, descoperă că sufletește este mai plăcut a da decât a primi.

Mulți blogeri, mulți creatori de continut de site-uri alătură scrierilor proprii reclame. Așteaptă așadar o plată pentru munca lor, un fel de „Like” material. La noi mai puțin, însă în Vest mult mai mult, există obișnuința de a plăti aceste mici servicii, fără ca acest lucru sa fie cerut explicit, este o obișnuință, la fel cum este salutul de rămas bun. Dacă ai vizitat un blog sau un site care ți-a lăsat o impresie plăcută, îi „plătești” gazdei cu un clic pe o reclamă, dacă te-ai bucurat de acordurile unui muzicant al străzii, îi arunci un mărunțiș în pălărie, dacă te-ai minunat de nemișcarea și machiajul unei statui stradale umane de asemenea, dacă ai participat la o slujbă bisericească, aduci acolo o mică ofrandă, în funcție de cutuma locului, dacă în parc sunt porumbei, le arunci o firimitură din coșul tău de înghețată, daca la coltul pieței o bătrână vinde plante medicinale, iei un buchețel și îl pui la uscat.

”Ce rost are, ați putea spune, nu eu i-am pus pe mimi și pe muzicanți să stea pe stradă, pe blogeri să scrie, și nici locașurile de cult să își țină ușile deschise iar păsările din parcuri au trăit și până acum pe cont propriu ca și băbuțele vânzătoare de plante medicinale. Lumea merge mai departe și fără ei. Nu îmi e de acel mărunțiș neapărat dar nu face efortul să mă scotocesc în portofel sau să aștept să se deschidă reclama sau să mă murdăresc pe mână sau sa mă car acasă cu plantele acelea despre care nu știu la ce sunt bune.” Totuși, pentru aceia ”efortul” acesta înseamnă dacă vor mai fi sau nu și mâine în acel loc, oferind ceea ce au de oferit. De ce e important dacă mai sunt sau nu și mâine acolo? Pentru ca ei reprezintă de obicei translatorii coeficientului de indiferentă, de apatie, barometrul indolenței și al pasivității unei nații.

Revenind la blogosferă, nu am avut dar plănuiesc sa am reclame pe acest blog, este modul meu de a putea primi o eventuala mică recompensă indirectă pentru ceea ce fac în acest spațiu, după 5 ani de prezență activă, neîncetată. Vă rog așadar, pe fiecare, ca atunci când veți citi articole pe care le apreciați, care se vede ca au fost făcute pentru a oferi informație și nu pentru a oferi reclame în mod agresiv, printre câteva rânduri copiate din altă parte, să vă amintiți să dați un clic de ajutor, să accesați o reclamă pentru cei care au lucrat aici. Să oferiți ceva celor care va înfrumusețează într-un fel sau altul existenta, celor de a căror ocupație nu este neapărată nevoie, dar care aduc un plus de bucurie vieții. Va mulțumesc anticipat!

13 responses to this post.

  1. Posted by Shanti on 07/05/2014 at 8:35 pm

    Ce suflet frumos esti tu! Multumesc ca prin cuvintele tale ma tragi bland de maneca si-mi amintesti sa-mi ies din minte si sa ma-ntorc in suflet, unde e plin de comori!

    Răspunde

  2. Posted by Maria on 24/05/2014 at 11:21 am

    foarte frumos faci mute pentru oameni sa inteleaga adevarata valoare…mi-ar fi placut sa te cunosc suflet frumos

    Răspunde

  3. Posted by Florin C. on 29/08/2014 at 11:10 am

    Candva, student fiind, eram incantat ca am gasit acest blog lipsit de interese materiale. Intre timp, jobul meu a ajuns sa fie chiar cel de a crea continut pentru siteuri si am vazut ce inseamna munca de documentare pentru un continut de calitate, cat timp se investeste si cata uzura psihica. Revenind aici vad ca si u Cirys ai cateva linkuri de promovare. Te felicit pentru decizie, munca trebuie cumva platita chiar daca este facuta din pasiune. Sa fie intr-un ceas bun!!!!!!!!!!! Viata lunga!!!!!!!!

    Răspunde

  4. Posted by Iulian on 07/12/2014 at 10:29 am

    Bună,

    Creed ca o variantă clara si mai directă ar fi un buton de donație prin PayPal, sau cont pentru OP.

    Faptul ca pe site e o reclama, plata pe care o dau instant este faptul ca trebuie să o suport acolo dincolo de voința mea, e o intoxicare vizuală indirectă a privitorului, diminuând subtil atenția cititorului. Donarea prin PayPal (sau ale astfel de mijloace) scutește privitorul de chinul reclamei + ca să nu mai zis de faptul că clicul pe ea care nici nu e ceva sigur – nu știi pe ce pagină te trezești și cu ce te alegi de pe acolo, plus ca prin reclame se obțin multe informații despre cei care vizitează site-ul ce vor fi folosite în scop comercial. Sugestia mea e ca treaba asta cu reclamele ar trebui să fie ultima soluție de pe listă, de dragul cititorului.

    Răspunde

    • Iulian, este o idee buna si ceea ce propui tu insa reclamele de pe blogul meu sunt chiar lucruri pe care doresc sa le prezint celor preocupati de un anumit stil de viata asemanator cu al meu. Cu o singura exceptie, produsele prezentate pe blog sunt incercate si folosite constant de mine. Te asigur ca clicurile date eventual pe imaginile respective sunt cat se poate de sigure si indreapta cititorul exact catre ceea ce se sugereaza in imagine, nicidecum nu sunt inselatoare. Pentru cei care si-au luat din timpul propriu ca sa citeasca sau sa posteze pe acest blog, dau si eu la schimb o economie de timp, ca sa zic asa, economie in a cauta un anumit gen de produse care ar putea fi de de interes pentru cititori. Daca prezenta lor este deranjanta, nu pot decat sa imi cer scuze pentru inconvenient si sa iti sugerez sa copiezi textul intr-un articol in Word si sa il citesti acolo.

      Răspunde

      • Posted by Iulian on 08/12/2014 at 3:26 pm

        In cazul in care reclamele sunt controlate de tine, e ok, practic si acelea sunt ca un mesaj din partea ta. Eu am spus cele de mei sus in contextul in care e un dreptughi cu o reclama pe care tu nu o controlezi (ci e controlata de terti) si in care se pot gasi tot felul de lucruri, fara o legatura cu contextul blogului. Multumesc pentru feedback.

        Răspunde

  5. Posted by ioana on 07/12/2014 at 4:33 pm

    Nu stiu daca este locul potrivit ca sa te intreb anumite lucruri: doresc sa intru in post negru total cu apa incepand de saptamana viitoare macar 7 – 10 zile sau pana la Craciun, (ultima parte fiind destul de mult si greu pt. mine) dar de 1 – 2 saptamani pana in prezent am mancat pe prostii adica produse de patiserie, paine, pateu cu ciuperci, prajitura de post, etc, ce-mi recomanzi:sa intru in post negru direct sau saptamana viitoare sa mananc o data-n zi dupa ora 15, un fruct, doua si nuci, m-am gandit eu si restul de o saptamana si jumatate pana la Craciun sa intru in post negru cu apa. Astept un raspuns cat mai urgent. Doresc sfaturi si recomandari cat mai clare si eficiente de la cei mai experimentati postitori. Multumesc.

    Răspunde

    • Ioana, daca ai mancat de post in ultimul timp, chiar daca nu cele mai indcate lucruri, se poate considera ca ai facut o perioada de pregatire pentru postul cu apa. Parerea mea ar fi ca ai putea sa incerci 1-2 zile de post cu apa si in functie de cum te simti sa hotarasti atunci daca mai continui.

      Răspunde

  6. Posted by ioana on 08/12/2014 at 8:57 pm

    Multumesc foarte mult pentru raspuns, Cirys, exact asa am sa procedez.

    Răspunde

  7. Posted by ioana on 09/12/2014 at 9:12 pm

    Am 2 intrebari de care mi-am adus aminte: nu am posibilitatea de a face clisma, nu-mi permit nici financiar, nu ma pricep cu ele dar nici nu le doresc, fara clisma doar cu apa se poate? Eu iau vitamine pentru anemie: tardiferon si acifol, detralex pentru circulatie dar acum am venostim tot pt circulatie de la plafar si dupa terminarea lui revin la detralex (il iau din septembrie anul acesta) impreuna cu vitaminele pe care le iau incontinuu prescrise din 2 in 2 luni. Intrebarea: postul negru mai e post si rezultatele, beneficiile sunt aceleasi daca iau vitamine + detralex, cat de mult influenteaza postul? sau mai bine renunt la ele cat timp tin postul? Vreau sa tin postul cat mai corect si ca la carte – o sa pot si fara vitamine daca am gandul pentru a tine postul negru ca sa slabesc plus si celelalte beneficii pe care vreau sa le obtin cu ajutorul postului negru.

    Răspunde

  8. Posted by ioana on 09/12/2014 at 9:45 pm

    Am uita sa mai scriu ca mai iau Extract din mladite de zmeur pentru reglarea menstruatiei si B complex sirop fiind total vegetariana (si in fiecare dimineata 1 sau 2 sau 3 bucatele mici de anafura uscata de la biserica) dar in ultimele perioade am incalcat „legea” vegetariana consumand produse cu branza de la patiserie si ciuperci cu ou ciugulind mai mult oul din ciuperci, lucru de mirare la persoana mea eu respectand vegetarianismul pentru ca mie nu-mi fac bine produsele de origine animala avand si intolerante si alte stari si simptome si in special ma Ingras foarte repede de la ele.

    Răspunde

  9. Posted by ioana on 11/12/2014 at 9:16 pm

    De ce nu primesc raspuns? Nu poftesc sa mananc sau sa ciugulesc sau doresc sa tin post negru si in acelasi timp doresc sa ma pacalesc sau ca nu pot renunta la aceste vitamine, vreau sa tin post negru dar de fapt nu doresc sa tin post negru…nu, nu, nu, nu gandesc deloc asa, am pus doar o intrebare la care doresc un mic raspuns, nu va cer „dezlegare” la unele produse in perioada postului negru, cu adevarat, vreau sa tin post negru cu apa…

    Răspunde

  10. Posted by Corne_lia on 12/12/2014 at 4:54 pm

    Cine te opreste Ioana? Pur si simplu nu manananci deci esti in post cu apa. Desi cred ca la varsta ta nu este cea mai buna alegere….

    Răspunde

Lasă un răspuns

